آموزش بازاریابی تخصصی صنفی

15 سال تجربه موفق در حوزه فروش پارچه و پرده

021-44356710
info@sell724.ir

ارتباط دانشگاه و صنعت نساجی

ارتباط دانشگاه و صنعت نساجی

قسمت اول: داستان تمام نشدنی مرغ و تخم مرغ،‌ دانشگاه و صنعت نساجی

ما ایرانی ها، انسان‌های هنرمندی هستیم. یکی از بهترین کار های هنری که در خصوص ارتباط نزدیک صنعت نساجی و دانشگاه نساجی انجام می‌دهیم، برگزاری یادمان پدر صنعت نساجی ایران ارباب حسن تفضلی است. یا هنر دیگرمان برگزاری همایش و نشست‌های بدون خروجی و اثربخشی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه است. نه صنعتگرمان، دانشگاهی را قبول دارد، نه دانشگاهیمان صنعتگر را و خوشبختانه کارها هم به خوبی! پیش می‌رود و این هنر فقط نزد ما ایرانیان است و بس!

صنعت و دانشگاه 

یکی دیگری را به بی سوادی و نیم بندی و سنتی کار کردن متهم می‌کند و آن یکی ، دیگری را به بی تجربگی و فضایی صحبت کردن و از مریخ گفتن متهم می‌کند. هم دانشگاهی درست می‌گوید و هم صنعت گر درست تشخیص داده است. هم صنعت‌گر می‌داند که به دانش و آگاهی روز نیاز دارد و هم دانشگاهی می‌داند که به تجربه و کار عملیاتی در دل بازار نیاز دارد. هم این ناراضی است از وضع موجود و هم آن. و در این نارضایتی کار پیش می‌رود. به چه قیمتی، مهم نیست!.

من با برگزاری بزرگداشت پدر صنعت نساجی یا همایش‌هایی که باعث نزدیکی بیشتر صنعت و دانشگاه بشود مخالفتی ندارم که شاید بجا و درست هم باشد.

اما روایت داستان ارتباط صنعت و دانشگاه با آن داستان رویاهای ما که بتواند صنعت نساجی را به جایگاه واقعی خودش برساند و باری از روی دوش هر دو طرف بر دارد، بسیار فاصله دارد.

 روایتی جدید در این حوزه نیاز داریم. روایت‌گران داستانی که بتوانند ارتباط تنگاتنگی بین صنعت نساجی و دانشگاه نساجی برقرار کنند. اگر قبول کنیم که صنعت نساجی یکی از مهمترین و پایه‌ای ترین صنایع اقتصادی کشور است، آنگاه ببینید حال و روز ارتباط سایر صنایع‌مان با دانشگاه به چه وضعیتی است!

فارغ التحصیلان زیادی در صنعت نساجی اکنون یا بیکارند یا در حوزه غیرمرتبط با تحصیلاتشان مشغول به کار هستند، یا صنعت تمایلی به جذب آنها ندارد چون تجربه کار عملیاتی در بازار را ندارند و فضایی فکر می‌کنند یا خود فارغ‌التحصیلان نشسته‌ اند تا استخدام شوند بجایی اینکه به کارآفرینی فکر کنند. وقتی برای مغازه بنکداری فروش پارچه آگهی استخدام خانم و آقای فارغ‌التحصیل صنعت نساجی می‌دهیم مراجعه کنندگان با چنان ذوق و شوقی از این صحبت می‌کنند که چه عجب یک کار مرتبط با رشته‌ ما هم استخدام دارد!

همچنین صنایع یا کسب و کارهای فعال در زنجیره ارزش صنعت نساجی نیز کلا از علم و دانش روز دنیا عقب هستند، هنوز از فرایندها، سیستم و دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که در دنیا چندین نسل از انقراض آنها گذشته است. صنعت گر و کاسبان صنعت نساجی نه خودشان به دنبال دانش و علم روز رفته اند و نه اجازه ورود دانشگاه را به محیط کارشان می‌دهند. آنها هر روز در به در به دنبال نیروی کار متخصص و خوب می‌گردند و ما هر روز شاهد فارغ‌التحصیلان بیکار تر این رشته هستیم.

دانشجویان ما بعد از فارغ‌التحصیلی هنوز هیچ پارچه‌ای را لمس نکرده‌اند. هیچ مزرعه پنبه‌ای را ندیده‌اند. به هیچ واحد رنگرزی سر نزده‌اند. با هیچ طاقه فروش و بنکدار فروش پارچه صحبت نکرده‌اند و مانند اینها... آن وقت انتظار دارند از روز اول مدیریت کسب و کار به آنها سپرده شود و به تریج قبایشان بر می‌خورد که شاگردی کنند. قضیه استاد، شاگردی قدیم را فراموش کرده‌ایم. خاک خوردن در کسب و کار انگار در این دنیای پرسرعت و پر هیاهو دیگر جایگاهی ندارد.

صنعت‌گر، کارخانه‌دار، صاحب مزرعه پنبه، بنکدار و طاقه فروش پارچه ، مسوول واحد رنگرزی و ... آخرین کتابی که خوانده‌اند مربوط به دوران دبیرستانش بوده، آخرین مقاله‌ای که در خصوص کسب و کارشان مطالعه کرده‌اند! جلاالخالق مقاله دیگر چیست؟ و آخرین دوره آموزشی که دیده، در اصل هرگز دوره آموزشی ندیده‌‌اند.

و همچنان همه نشسته‌ایم که این روایت به همین شکل سرایده شود.

مطئمن هستم که روح ارباب تفضلی ناراحت و نگران سنگ بنایی است که برای تاسیس دانشگاه نساجی در ایران گذاشت. خوب از میراثش حفاظت نکردیم. او بیکار ننشست تا کسی دیگری برای نساجی روایت بسراید او خودش سراینده روایت بود، ارتباط عمیقی که ارباب تفضلی بین دانشگاه و صنعت نساجی به خوبی متوجه شده بود را درک نکردیم، هر کدام کار خودمان را می‌کنیم.

جالب اینجاست که هنوز که هنوزه دعوت شوندگان به همایش‌های ارتباط بین صنعت و دانشگاه وقتی برای سخنرانی دعوت می‌شوند چه از سمت دانشگاه و چه از سمت صنعت، همگی به دنبال حلقه مفقوده می‌گردند. حلقه مفقوده ارتباط بین دانشگاه و صنعت نساجی. یکی پیشنهاد می‌دهد که صنعت بایستی بیشتر به دانشگاه اعتماد کند و کار بیشتری به دانشگاه بسپارد و دیگری برعکس پیشنهاد می‌کند که دانشگاه باید بیشتر به بدنه جامعه و کارهای عملیاتی ورود کند و برای کارهای پژوهشی و پتنت‌ها در صنعت سرمایه گذاری کند. آن حاضر نیست پول بدهد بابت علم و دانش و آن یکی هم حاضر نیست منابع صرف کند تا بازار را بشناسد.

ارتباط صنعت و دانشگاه

نکته جالب وارونه زین کردن این ارتباط است. دانشگاه انتظار دارد، صنعت پول و منابع بگذارد و دانش را به دل صنعت ببرد. در صورتی‌که در تمام دنیا این وظیفه دانشگاه است که با تعریف طرح های تحقیقاتی و پتنت ها و تدوین طراح‌های تشویقی برای صنعت با اجرای طرح‌های تحقیقاتی باعث رشد و شکوفایی صنعت و ارتباط موثر و دانشگاه ‌شوند. نمونه بارز آن را در صنایع چین می‌توانید به وفور ببینید. ما می‌خواهیم با انتقال کل ریسک به صنعت حمایت آنها را هم برای همکاری جلب نماییم. صنعت برای دانش و در اختیار داشتن تکنسین‌های باسواد و با تجربه تشنه است اما آب شور هم برای رفع تشنگی  نمی‌خواهد.

دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه و دفتر ارتباط با دانشگاه در صنعت یا وجود ندارد یا اگر هم وجود داشته باشد، درب‌ آن بسته است. ظاهرا داستان طوری روایت شده است که این ارتباط به صورت طبیعی اتفاق نمی‌افتد. اما قرار نیست این وضعیت باقی بماند. به اندازه خودمان کار خواهیم کرد و این ارتباط را شکل خواهیم داد. داستان دیگری از این رابطه خواهیم نوشت.

راهکارهای ارتباط صنعت و دانشگاه نساجی اکثرا مقطعی، شتابزده یا مبتنی بر برنامه‌های عملیاتی جاری  بوده‌اند یا اگر راهکار خوب بنیادین و زیربنایی نیز بوده، عملیاتی نشده است. نگاه کارمند محوری به برقراری این ارتباط و ذی نفع نبودن در شکل‌گیری این ارتباط یکی از عمده دلائل عدم پیشرفت در این کار است.

اما راه حل چیست؟ چگونه می توان داستان جدیدی در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت نساجی بوجود آورد؟

دکتر علی اکبر خامیی، دکترای مهندسی مواد از دانشگاه امیر کبیر بسیار زیبا راه حل داده‌اند که با هم آن را می‌خوانیم:

عوامل مؤثر بر ايجاد روابط دانشگاه و صنعت در زمينه تحقيق و توسعه در كشورهاى خارجى را مى‌توان در قالب موارد زير بيان كرد:

- باز بودن سيستم دانشگاهها در تحقيقات پايه‌اى و صنعتى

بى شك وجود قيد و بندهاى مختلف، امكان ايجاد ارتباط و تعامل مناسب را از دانشگاه هاى صنعتى با محيط بيرون خواهد گرفت. يكي از عوامل اساسي ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت در آمريكا كه بيش از هر كشوري در اين زمينه موفق عمل كرده است، باز بودن سيستم دانشگاه‌ها و سهم رو به رشدي است كه دانشگاه ها در تحقيقات پايه‌اي و صنعتي به خود اختصاص داده‌اند. صنعت امريكا استعدادهاي تجاري قابل توجهي را در بسياري از نتايج و يافته‌هاي تحقيقات دانشگاهي تشخيص مي‌دهد. حتي باز بودن سيستم دانشگاه‌هاي امريكا وضعيتي را به وجود آورده است كه شركت‌هاي توليدي و صنعتي خارجي هم نسبت به عقد قراردادهاي تحقيقاتي با دانشگاه‌هاي آمريكا اقدام مي‌كنند و همين امر موجبات نگراني دولت را در اين كشور فراهم كرده كه ممكن است شركت‌هاي آمريكايي در مقايسه با رقباي خارجي خود كه حاضرند پول بيشتري بابت تحقيق و توسعه به دانشگاه‌هاي آمريكا بپردازند، عقب بمانند. به‌طور كلي در آمريكا آزادي دانشگاه‌ها براي انجام مشورت و رايزني و همچنين اجراي تحقيقات با صنعت، يك ويژگي مثبت بوده و دولت هم به صورت‌هاي مختلف مستقيم و غيرمستقيم، اين روند را ترغيب و تشويق مي كند.

- حمايت مالى از پژوهش ها

حمايت‌هاى مالى از پروژه‌هاى تحقيقاتى مشترك بين صنعت و دانشگاه، به عنوان مشوقى براى تعامل هر چه بيشتر اين دو نهاد محسوب مى شود. در كشورهايي مثل استراليا، تايلند و تركيه تخفيف‌هاى مالياتى در ازاى ارتباط آموزشى و تحقيقاتى، سرمايه گذارى در زمينه تحقيق و توسعه و مشاوره بنگاه‌ها با دانشگاه‌ها در نظر گرفته مى‌شود. به‌عنوان نمونه، در استراليا روش امتياز مالياتى 150 درصدى براى افزايش تقاضاى فعاليت هاى تحقيق و توسعه بنگاه‌ها با دانشگاه‌ها اعمال مى گردد. در كشورهاى كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، سوئد، انگلستان، آمريكا و مالزى كاهش ماليات بر درآمد و نيز امتيازات ماليات بر درآمد وجود دارد كه در ازاى فعاليت‌هاى تحقيق و توسعه و همكارى مشترك با دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتى تحت شرايطى به بنگاه‌ها اعطا مى شود.

- نياز دانشگاهها به استفاده از منابع جديد براى تأمين بودجه

در بسيارى از دانشگاه هاى دنيا بودجه ساليانه تنها از منابع دولتى تأمين نشده و لذا دانشگاه‌ها بايد به راه‌هاى ديگرى از جمله ارتباط بيشتر با بخش صنعت بينديشند. در واقع اغلب دانشگاه‌هاى غيردولتى تنها به اتكاء منابع خود بايد به توسعه آموزش عالى بپردازند كه اين امر به مصرف منطقى منابع و تلاش در جهت يافتن منابع مورد نياز خصوصاً از طريق تعامل سازنده با صنايع منجر خواهد شد كه به استحكام ارتباط بين صنعت و دانشگاه منجر مى گردد. يكي از مؤسساتي كه در زمينه تأسيس بسته‌هاي درآمدي متنوع موفق بوده است، دانشگاه Bogazici تركيه مى باشد. در اين دانشگاه، فعاليت‌هايي كه از راه هاي متفاوتي منجر به توليد درآمد مي شوند، در حدود 14% از كل بودجۀ دانشگاه را تأمين كرده و حتي از درآمد حاصل از شهريه‌ها هم بيشتر مي شود.

- كاربردى كردن پروژه هاى دانشجويى

در بسيارى از كشورهاي غربي از جمله در فرانسه شركت‌ها، به خصوص شركت‌هاي كوچك، سازمان‌ها، نهادهاي دولتي و خصوصي، طرح‌هاي پژوهشي خود را در قالب پايان نامه‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا به دانشجويان واگذار مى نمايند؛ حتي در برخي موارد، طرح هاي پژوهشي و نياز شركت‌ها در غالب طرح هاي كارورزي به دانشجويان ارشد و دكترا واگذار مي‌شود تا دانشجو در محيط خود شركت يا سازمان، برنامه يا مشكل آن را برآورده نمايد و 30% حقوق پايه به كارورزان داده مي شود. دانشكدۀ مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي PNG در گينۀ نو برنامۀ جديدي با نام M.Tech را آغاز كرده كه انتظار مي‌رود همكاري مهندسان با صنعت را تسهيل كند. اين برنامه تركيبي از كار بر روي مباحث تدريس شده و پايان‌نامه است. موضوع پايان نامه ها مي بايست بر پايۀ مشكلات صنعتي باشد. دورۀ تدريس فشرده بيش از 3 هفته در هر ترم طول مي كشد و تكاليف و جواب هاي آنها نيز در ادامۀ ترم خواهد بود.

- اعطاى مدرك معتبر در مقابل كار تحقيقاتى دانشجويان در صنعت

در اغلب كشورهاى صنعتى، به فعاليت‌هاى تحقيقاتى كه دانشجويان در صنعت انجام مى‌دهند، مدارك معتبرى داده مى‌شود كه معادل مدارك دانشگاهى است. اين روند عاملى در جهت ايجاد انگيزه براى كارهاى صنعتى دانشجويان مى‌باشد و در نهايت منجر به ايجاد يك رابطة نزديك بين صنعت و دانشگاه مى‌شود. به عنوان مثال در انگلستان شورايى به نام شوراى ملى اعطاى مدارك دانشگاهى (بالاترين مرجع) در رابطه با دوره‌هاى مهندسى وجود دارد. اين شورا مدارك آن دسته از دانشجويان را كه در مدت تحصيل خود شش ماه به صورت تئورى در دانشگاه و شش ماه در صنعت و يا لااقل در طول تحصيل، يك سال در صنعت كار كرده باشند، تأييد مى‌كند.

- تعيين اولويت هاى تحقيقاتى و آينده پژوهى توسط صنعت و دانشگاه

در كشورهاى پيشرفته و يا كشورهايى كه داراى موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاى بزرگ صنعتى در جهان هستند، همكارى‌هاى علمى و پژوهشى بين دانشگاه و صنعت، داراى ساختار و نظام قانونمند و رسمى مى‌باشند كه اين امر مسير را براى چنين همكارى‌هايى هموارتر مى نمايد. در انگلستان، استراليا، تايلند، و تركيه نظام تحقيقاتى شفاف و اولويت هاى تحقيقاتى با برنامه‌هاى آينده پژوهى تعيين مى‌شود. در اين راستا كشور تايلند اقدام به ايجاد مركز آينده پژوهى با همكارى كشورهاى سازمان همكارى اقتصادى آسيا و اقيانوسيه نموده است. دولت كره نيز در ژانويه 1999، انجمن ملى علوم و تكنولوژى را زير نظر رئيس جمهور اين كشور با هدف دسته بندى اولويت‌هاى پژوهشى جهت تخصيص بودجه به فعاليت هاىS&T، هماهنگ و اثربخش كردن سياست هاى ملى S&T تأسيس نمود.

- احياى نگرش نوآورى در دانشگاهها و صنعت

با احياى نگرش نوآورى در دانشگاه همراه با حمايت از طرح‌هاى تحقيقاتى مى توان تعامل بين دانشگاه و صنعت را نزديك‌تر و اثربخش‌تر نمود. دانش اساس قابليت توليد، ظرفيت نوآورى و دارايى راهبردى هر بنگاهى است كه به آن در مقابل رقباى داخلى و بين المللى مزيت رقابتى مى بخشد. در اندونزى قانون سيستم ملى نوآورى براى افزايش تعامل بازيگران اصلى (صنعت و دانشگاه) به تصويب رسيده است و مراكز ابداع و نوآورى در دانشگاه‌ها نيز ايجاد شده است.

 

انشاالله در آینده نزدیک در خصوص چگونگی عملیاتی نمودن راه‌حل‌های فوق در صنایع نساجی بیشتر با شما صحبت خواهم کرد و برنامه‌های Sell724 را برای پیش‌برد این برنامه‌ها در اختیارتان خواهم گذاشت. همچنین در این خصوص به مباحث مرتبطی مانند موارد زیر نیز خواهیم پرداخت.

  • نشریه صنعت و دانشگاه
  • استراتژی جدید اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه در تامین آموزش های لازم در بخش مدیریتی، قانون کار، روابط صنعتی، مدیریت اقتصادی و مدیریت عمومی‌ صنعت نساجی.
  • نقش و جایگاه دانشگاه‌های جامع علمی‌کاربردی در خصوص رابطه صنعت و دانشگاه
  • نقش و جایگاه پارک‌های علم و فناوری در خصوص رابطه صنعت و دانشگاه
  • شهرک پوشاک در طرح تکاپو و نقش و جایگاه آن در خصوص رابطه صنعت و دانشگاه

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.