آموزش بازاریابی تخصصی صنفی

15 سال تجربه موفق در حوزه فروش پارچه و پرده

021-44356710
info@sell724.ir

مفاهیم بازاریابی و فروش کاربردی در صنف

مفاهیم بازاریابی و فروش کاربردی در صنف

اصلا کالیته به چه درد می خورد؟ چه کمکی به فروش پارچه می کند؟ چرا باید برای رگال پول خرج کنیم؟

واقعا متعجب می شوم از فعالان صنعت نساجی که این برای اصول اولیه بازاریابی و فروش در صنف خود ارزش قائل نیستند.

 

فراگیری و بکارگیری اصول و مفاهیم تئوریک بازاریابی و فروش لازم هستند اما کافی نیستند. ما باید علاوه بر این اصول، زیرساخت‌ها و مفاهیم مورد نیاز برای پیاده سازی برنامه های بازاریابی و فروش را در کسب و کار خود فراگرفته و به کار بگیریم. لذا محتواهای ارائه شده در Sell724  بر پایه هر دو مفهوم بازاریابی و فروش به همراه مفاهیم موفقیت در کسب و کار خدمت شما بزرگواران ارائه می شود.

دو شاخه اصلی محتوا Sell724 :

داشتن کسب و کار موفق؛ این بخش جامعیت کل کسب و کار را هدف قرار می دهد و زیر ساخت های بازاریابی و فروش را فراهم می کند و در اصل فرد می خواهد بیشتر بفروشد تا کسب و کار خود را توسعه دهد و ثروتمند شود.

اصول تخصصی و صنفی بازاریابی و فروش به صورت کاربردی؛ در این بخش فرد کسب و کار دارد اما مشتری ندارد یا نمی‌تواند مشتری جدید جذب کند یا مشتریان قدیمی را نگه دارد و با اصول تئوریک آن آشنا نیست و از طرف دیگر تجربه‌های موفقی هم در این خصوص ندارد. در این قسمت فرد می خواهد که بیشتر بفروشد و سود بیشتری به دست بیاورد.

اینکه کدام یک از این دو محتوا ضروری تر هستند مانند داستان وجود مرغ و تخم مرغ است. لذا ما همزمان مفاهیم بازاریابی و فروش را در ساختار راهبری کسب و کار تشریح می کنیم و تمامی محتواها بر اساس چرخه اکتساب محصولات نساجی ارائه خواهد شد.

به طور کلی مفاهیم بازاریابی و فروش به دو بخش مدیریت بازاریابی و مدیریت فروش تقسیم بندی می شود. اما باید توجه داشته باشید که فروش بخشی از برنامه بازاریابی است با این وجود با توجه به اهمیت و جایگاه آن که نوع عملکرد آن نتیجه و زحمت کل برنامه های بازاریابی و حتی برنامه های کسب و کار را تحت الشعاع قرار می دهد معمولا به صورت جداگانه بررسی و تدریس می شود.  

یک بازاریاب هدفمند، قبل از پریدن، جلوی پایش را نگاه می‌کند. او نه تنها راهبردی برای نزدیک شدن به کار دست و پا می‌کند، بلکه بررسی می‌کند که آیا موضوع،شایستگی توجه و صرف وقت را دارد یا خیر؟

بطور مثال استفاده از کالیته یا رگال در فروش پارچه بخشی از برنامه های مدیریت بازاریابی است اما آموزش کارمندان در خصوص اصول و فنون مذاکره برای فروش پارچه بخشی از برنامه های مدیریت فروش است. دسته‌بندی استاندارد واحدی برای زیر مجموعه دو بخش فوق وجود ندارد و اساتید و مدرسان حوزه بازاریابی و فروش بر اساس نیاز مخاطب و  سطح بندی آگاهی مخاطبین نسبت به طراحی دوره ها و طرح درسهای  مرتبط اقدام می نمایند. با این وجود برای درک بهتر این دو بخش در این مقاله زیرمجموعه‌های کلی و فراگیری که کسب و کارها نیاز دارند تا در خصوص آن بداند در زیر ارائه شده است، که به مرور آنها را در وب سایت سل724 بصورت کاربردی تقدیم حضور شما مخاطبین گرامی می نمایم:

مدیریت بازاریابی:

  • اصول و مفاهیم اولیه و پایه بازاریابی
  • مدیریت استراتژیک بازاریابی
  • تحقیقات بازاریابی
  • مدیریت ترویج و تبلیغات تجاری
  • سیاست گذاری محصول (کالا و خدمت)
  • سیاست گذاری قیمت گذاری
  • سیاست گذاری توزیع
  • پیاده سازی و کنترل عملیات بازاریابی
  • چالشهای بازاریابی و توصیه های کاربردی بازاریابی

مدیریت فروش:

  • جایگاه فروش در علم مارکتینگ
  • طراحی ارتباطات حوزه فروش
  • نیروهای فروش
  • اصول وفنون مذاکرات حرفه ای فروش
  • مدیریت وصول مطالبات
  • تکنیکهای ارتباط موثر
  • نگرشی بر تیپهای شخصیتی وهوش هیجانی
  • انواع روش‌های فروش
  • بهره گیری موثراززبان بدن در فروش
  • مهمترین چالشهای فروش
  • تبلیغات و تکنیک های پیشبرد فروش
  • خصوصیات فروشنده حرفه ای
  • نحوه صحیح آغاز فرآیند فروش
  • شناخت انواع نیاز های مشتری
  • مذاکره روی قیمت
  • روش های خاتمه فروش
  • ترویج فروش
  • ابزارهای پیشبرد فروش و تخفیفات
  • اخلاق حرفه ای فروشندگی

فروش بر مبنای تولید اتفاق می افتد و بازاریابی بر مبنای نیاز خریدار و مصرف کننده. من به دنبال مشتری می‌گردم تا پارچه فاستونی موجودی انبار را به او بدهم این می شود فروش اما من پارچه فروش هستم و باید ببینم نیاز جدید مخاطب چیست لذا بایستی تحقیقات بازار انجام دهم و نیاز مشتری را تامین کنم این می شود بازاریابی.

علاوه بر دو بخش فوق سرفصل‌های مرتبط دیگری نیز در حوزه بازاریابی و فروش مطرح هستند که لازم است در خصوص آنها نیز آگاهی داشته باشیم نظیر:

  • مهمترین نکات تحقیقات بازاریابی در فروش موثر ومهندسی پیش بینی فروش
  • مدیریت تجربه مشتری
  • مدیریت برند وچگونگی ارتقاء خوشنامی سازمان
  • بازاریابی محتوا و داستان سرایی در کسب و کار

لازم می دانم یادآوری کنم برای اینکه یادگیری بهتری اتفاق بیافتد بهترین روش یادگیری در عمل است. لذا سعی کنید هر آموخته ای را امتحان ، تجربه و اجرا کنید و بعد سراغ آموخته بعدی بروید. بطور مثال دو مورد که شما لازم دارید قبل از یادگیری اصول اولیه بازاریابی و فروش بدانید این است که اولا مشتریان شما به چه اطلاعاتی نیاز دارند و به دنبال چه اطلاعاتی می گردند و دیگر اینکه این اطلاعات را از کجا و به چه وسیله ای بدست می آورند. حال شما باید یادگیری در عمل را انجام دهید. بطور مثال فرض کنیم شغل شما فروش پارچه باشد، وقتی شما این موضوع را بدانید اقدامات اجرایی زیر را انجام دهید:

  1. کلمات یا جمله‌هایی که مخاطبین با آن مباحث مرتبط با فروش پارچه را جستجو می کنند را بیابید. برای این کار با مشتریانتان تماس بگیرید. با همکارانتان صحبت کنید. ببینید رقبایتان بیشتر چه اطلاعاتی در خصوص فروش پارچه ارائه می دهند. از اینترنت و فن کلمات کلیدی استفاده کنید.
  2. ببینید مخاطبین شما برای خرید پارچه بیشتر چه سن و سالی دارند؟ چه جنسیتی دارند؟ از کدام وسیله ارتباطی استفاده می کنند؟ آیا از کاتالوگ استفاده می کنند؟ از وب سایت ها استفاده میکنند؟ آیا از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می کنند؟

یادگیری در عمل یک راز موفقیت است. از اجرای آنچه که یاد می گیرید نترسید. به قول یکی از دیالوگ‌های انیمیشن زوتوپیا از تنها چیزی که باید ترسید خود ترسه . وقتی یکبار اینکار را انجام دادید تجربه ای به دست می آورید که بسیاری از رقبایتان حتی به آن فکر هم نکرده اند و شما این کار را در دفعات بعدی بهتر انجام خواهید داد.

دیدگاه های بازدیدکنندگان

ehsanmrd 29 آذر 1396 - 01:10

بسیار عالی و آموزنده سپاس از مهندس و استاد عزیزم

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.