آموزش بازاریابی تخصصی صنفی

15 سال تجربه موفق در حوزه فروش پارچه و پرده

021-44356710
info@sell724.ir

شاه کلید روایت داستان موفقیت در کسب و کار

شاه کلید روایت داستان موفقیت در کسب و کار

شاه کلید روایت داستان موفقیت در کسب و کارهای صنوف مرتبط با پارچه

اشراف اطلاعاتی و تسلط فنی و محیطی در صنف مربوطه، شاه کلید روایت داستان موفقیت کسب و کار است. خوب به این نکته طلایی که حاصل سال‌ها تجربه در بازار فروش پارچه و صنعت نساجی است، توجه داشته باشید.

اگر می‌خواهید اوضاع کسب و کارتان را تغییر دهید، کسب و کار رویاییتان را بسازید، فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشید، مشتریان دائمی داشته باشید باید روایت فعلی داستان کاسبی‌تان را تغییر دهید. برای تغییر داستانتان باید حتما یک فاکتور مهم و اساسی را در خود تقویت کنید و آن اشراف اطلاعاتی و محیطی  کامل نسبت به صنعت و صنفی که در آن فعالیت‌ می‌کنید.

در مقاله ارتباط دانشگاه و صنعت نساجی از ضعف فارغ‌التحصیلان در خصوص مسائل فنی و عملیاتی کسب و کار گفتم و همچنین از ضعف اغلب کسبه در خصوص مسائل دانشی و باز هم فنی حوزه‌های مرتبط کاری. این موضوع که فرق بین نخ و الیاف چیست؟ انواع روش‌های بافت پارچه را می‌شناسیم یا خیر؟‌ انواع پارچه از نظر مواد بکار رفته در آن را می شناسیم یا خیر؟ اگر می شناسیم می توانیم آنها را تشخیص بدهیم یا خیر؟ فرایند‌های تولید انواع پارچه چگونه هستند؟ و الی آخر….. ، اینها ابتدایی ترین مسائل و موضوعات فنی است که فعالان صنعت نساجی و کسانی که در مدل های مختلف فروش پارچه فعالیت می‌کنند، باید بدانند. اگر اینها را نمی‌دانید توصیه می‌کنم یا بطور کامل شغلتان را تغییر دهید، یا مدت زمان مناسبی را دست از کار بکشید و به آموزش کاربردی و عملیاتی برای درک و شناخت مسائل فوق بپردازید.

فراگیری اطلاعات و دانش فنی حوزه کسب و کار یک الزام اساسی است. اما این تنها کار الزامی نیست. بلکه شما نه تنها باید با این دانش و اصطلاحات آشنا باشید بلکه باید عاشق آنها باشید. بطور مثال پارچه‌ها و اصطلاحات موجود در بازار فروش پارچه سنتی ایران را باید بشناسید، و برای هر یک داستانی برای گفتن داشته باشید، به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • مزرعه پنبه مملو از گل‌های زیبای کوچک و بزرگ، خاطرات پارچه چیت را برای شما روایت می‌کند.   
  • پارچه چلوار ، پارچه‌های سفید و آهاردار که مصرف فراوانی در تولید پیراهن، زیرجامه‌ای، ملحفه و روبالشتی دارند ، خاطرات خانوادگی زیادی را برایتان بازگو می کنند.
  • زنان و مردان روستایی انصافا چه خوش سلیقه‌اند، آنها از پارچه کرباس ، پارچه پنبه‌ای سفید و درشت خاطرات شیرین روستا را برایتان تعریف می‌کنند. یا اگر ظریف‌تر از کرباس بر تن داشته باشند یعنی پوشش پارچه‌ای متقال داشته باشند از فصل شادی‌های برداشت محصولات برایتان روایت می کنند.
  •   انبوه گیاهان با برگ‌های سبز مات و ساقه‌ای متشکل از الیاف نرم و بلند حکایت از داستان‌های زیبای پارچه کتان در دل خود دارند.     
  • پرز‌های لطیف و نزدیک به هم و یک سو، خبر از خواب‌های خوب و شیرین مخملی می‌دهند. پارچه مخملی که از نخ یا ابریشم یک رو بافته شده‌اند.
  • به نرمی ابریشم و به لطافت و نازکی گلبرگ گل رز سفید خبر از پارچه حریر می دهد، پارچه‌ای از خانواده پرجمعیت و موفقی چون وال،‌ تور،‌ فاستونی و چه زیبا داستان‌هایی این خانواده دارد.
  • بانو ململ، عاشق لطافت و نازکی و سفیدی این پارچه ململ هستم. کد بانوی خانه‌های ایرانی با سینه‌ای پر از داستان‌های خانوادگی و زیبا.
  • حکایت مراتع و مزارع، ‌حکایت ییلاق و قشلاق، حکایت فلسفه همه در پارچه ماهوت جمع است. پارچه‌ای ضخیم تمام پشم، نرم، کمی براق و با سطح پرزدار.    
  •  به سبکی قاصدک، باگلهای‌ برجسته و نمایان کرشمه کنان برایتان از سفر‌هایش حکایت می کند پارچه کریشه.
  • حکایت چادر مشکی حکایت زن نجیب و حجاب برتر ایرانی است. حکایتی فانتزی و واقعی مردان از زنان نجیب و با حیای ایرانی و پارچه کلوکه این حکایت را می سراید.
  • یک پارچه اصیل، از نسل اصیل ابریشم خام، که داستان‌ها از خانواده بزرگ کرپ دارد، او پارچه کرپدوشین است.
  • بانویی نجیب و زیبا، آغبانو پارچه‌ ، نازک و پنبه‌ای که حکایت‌هایش مانند حکایت چارقد و چادر زیبا و شنیدنی است.
  • داستان‌ فرنگ رفتنش شنیدنی است و اعتبار و مرغوبیتی که نزد انگلیسی‌ها دارد و با توجه به پرستیژ و زیبایی آن بیشتر مصرف کت و شلوار مردانه می‌شود و داستان جلسات رسمی و مهم را بازگو می‌کند. نامش پارچه گاباردین است.
  •  حاج علی اکبر، زمانی که به کارخانه‌های پارچه بافی لندن سفارش تولید پارچه می‌داد هرگز فکرش را نمی‌کرد که پارچه دبیت علی اکبری یکی از مرغوب‌ترین پارچه‌های دبیت شود. پارچه‌ای نخی که از زاویه‌ای دگر مثل آستری لباس و رویه لحاف به زندگی نگاه می‌کند.
  • کاشان است و یک دنیا تمدن، کاشان است و اصالت نساجی ایران، پارچه‌های مخملی کاشان و زربفت‌های آن زبانزدعام و خاص است.
  • از سفرش به بندر بروسا ترکیه خاطره می‌گوید، جایی که محصولات ابریشمی آن شهرت جهانی دارد. پارچه بورسا اهل ترکیه است.
  • کاروان‌های شتر ایرانیان که از کشمیر به کرمان حرکت می کردند، داستان شال‌های کشمیری را که با پشم شتر بافته شده بود با خود به کرمان آوردند.
  • اصفهان است و نصف جهان، اصفهان است و یک دنیا ذوق و سلیقه و هنر، اگر می‌خواهید داستان این هنر‌ها را بشنوید، سری به پارچه‌های زری دوزی اصفهان بزنید.

مگر می شود به پارچه‌ها عشق ورزید و داستان‌های هر یک را برای مشتریان بازگو کرد و آنها را سِحر نکرد تا از شما خرید کنند. چنان غرق در رویا می‌شوند که برای خرید پارچه که نه، برای شنیدن داستان‌هایتان باز هم به سراغتان می‌آیند.

و شما زمانی می‌توانید چنین داستان‌های رویایی و زیبایی بسرایید که اشراف اطلاعات و محیطی داشته باشید.

وقتی به طور کامل از محیط و شرایط حاکم بر صنفی که در آن فعال‌ هستید آگاهی داشته باشید، آنگاه می‌توانید روایت‌های زیبایی برای فروش پارچه‌ هایتان بسرایید. از جنس و رنگ و لعاب محصولات و پارچه‌هایتان گرفته، تا داستان بوجود آمدن ،حمل و نقل ، تولید آنها و از داستان تاجران این زنجیره بزرگ، داستان‌ها بگوید که این کالاهای به این زیبایی و پر افتخاری چگونه در ویترین مغازه تان نقش بسته‌اند.

موفقیت در کسب و کار

مطمئن باشید که نمی‌توانید بدون شناخت کافی از محصولات و مشخصه‌های فنی آنها، اطلاعات خوبی به مشتریان بدهید. مشتریان کنونی سهم بیشتری از تصمیم‌گیری خرید را می‌خواهند. او اطلاعاتش کم و محدودیت تصمیم‌گیری دارد. شما باید آگاهی و اطلاعات و دانش روز داشته باشید تا بتوانید به زیبایی و جذابیت این دانش و آگاهی را در حوزه صنعت نساجی در اختیار مشتریانتان قرار دهید تا آنها بتوانند تصمیم‌های بهتری بگیرند. از علم مهندسی نساجی بدانید، از الیاف، رنگرزی،‌ بافندگی،‌ زربفت و … از همه چیز کسب و کارتان اطلاع داشته باشید.

پارچه‌هایی با بافت تارو پودی. نخ های تشکیل دهنده این نوع از پارچه  تار و پود یا warp and woof  به صورت منظم و یک در میان روی هم و بدون گره ، قرار می گیرد . پارچه های تاروپودی در پیراهن ، کت شلوار ، روتختی و .. کاربرد زیادی دارد  . ساتن و فاستونی از انواع بافت های تارو پودی می باشند.

خوش ذوق و سلیقه باشید، اطلاعاتی را که کسب می‌کنید تبدیل به داستان کنید و برای مشتریانتان بازگو کنید. بگویید که این پارچه فاستونی چگونه درست شده است. کاربرد‌ها و مزیت‌هایش را داستان‌گونه بیان کنید. داستانی در خصوص نظم و ترتیب که پایه و اساس شکل‌گیری این نوع پارچه‌ها است را بیان کنید. این جزئیات و این داستان سرایی‌های جذاب به شما اعتبار می‌دهد و اعتبار یعنی اینکه مشتری به شما اعتماد می‌کند و حالا یک دلیل بیاورید که از شما خرید نکند.

داستانی در خصوص بافت حلقوی پارچه برایشان بگویید. مثل داستان پارچه‌های تریکو . برایشان توضیح دهید که بافت پارچه‌های حلقوی به دو شکل پودی و تاری است و این دو چه فرقی با هم دارد و چه مدل و جنس پارچه‌هایی را به وجود می آورد. مثلا بگویید که کشسانی این پارچه بخاطر بافت حلقوی پودی آن است و استحکام بالای این یکی پارچه بخاطر بافت حلقوی تاری آن است. آنگاه او می فهمد که برای خرید لباس‌های ورزشی یا رومبلی از پارچه‌های بافت حلقوی تاری مثل تریکو باید استفاده کند.  مشتری لذت می برد که با واژه‌های جدیدی آشنا شده و دلیل واکنش‌های پارچه را درک کرده و لذا بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد و زمانی که از شما خرید می‌کند این احساس را دارد که خودش تصمیم‌ گرفته است.

با انواع پارچه با الیاف مصنوعی مثل پارچه ویسکوز، نایلون، پلی استر، پرزدار یا پوست مصنوعی، پارچه‌ی جین،‌ گاباردین آشنا شوید و از هر کدام داستان‌های خودشان را جویا شوید. از آنها بپرسید کاربردشان چیست؟ چه مزیت‌ها و چه نقاط ضعفی دارند؟ این اطلاعات یعنی اشراف فنی به محصولات و کالاهایتان در حوزه فروش پارچه.

اگر هم در زنجیره ارزش صنعت نساجی در بخش کارخانه کار می کنید، باید داستان دستگاه‌ها و قطعات کارخانه را گوش کنید. بدانید چرا این دستگاه زمان بازنشستگیش فرا رسیده.

دانسته‌های مورد نیازتان را در حوزه‌های مختلف صنعت کامل کنید. در بخش مدیریتی، قانون کار، روابط صنعتی، مدیریت اقتصادی و مدیریت عمومی، مدیریت مشتریان، بازاریابی و فروش، مباحث فنی و تخصصی،‌ زیبایی شناسی، روان‌شناسی رنگ‌ها و … خلاصه در همه بخش‌هایی که به نحوی به کسب و کار شما مرتبط می‌شوند.

تنوع بسیار زیاد پارچه که از ماهیت مواد اولیه و نحوه بافت و درست شدن آن نشات می‌گیرد، نام‌ها و جنس‌های متنوع بسیار زیادی را ایجاد می‌کند. آیا شناخت تمامی این‌ گونه‌ها لازم است؟ قاطعانه اعلام می‌کنم بله. البته می‌توانید به نسبت شرایط و کالاهایی که می‌فروشید و جنسی که وارد می‌کنید به مرور این آگاهی و دانش‌ها را کسب کنید. اما باید وقت بگذارید و یاد بگیرید.

چی بپوشم؟ چه پرده‌ای مناسب محیط کاری ما است؟ پارچه مناسب کت و شلوار چیست؟ و سوالهایی از این قبیل سال‌های زیادی است که مطرح هستند. سوال همان سوال است. اما جوابش به داستانی که شما برای مخاطب تعریف می‌کنید بر می‌گردد و بسیار حائز اهمیت است. و داستان زیبای شما با اطلاعات کامل محیطی و تسلط دانشی میسر می‌شود.

شما که در حوزه فروش پارچه فعال هستید حداقل با ده تنوع طبقه‌بندی پارچه مواجه هستید:

  • انواع پارچه از لحاظ طبقه بندی ساختاری در تولید مواد اولیه‌ی آن.
  • انواع پارچه از لحاظ کاربرد و موارد مصرفی آن.
  • انواع پارچه از نظر موقعیت جغرافیایی و منطقه ای تولید.
  • انواع پارچه با توجه به موارد مصرفی و بهره دهی آن.
  • انواع پارچه از لحاظ قدرت کشسانی و استقامت آن.
  • انواع پارچه با در نظر گرفتن خصوصیات ویژه و منحصر به فرد آن.
  • انواع پارچه از لحاظ پایداری الیاف تشکیل دهنده.
  • انواع پارچه با در نظر گرفتن شیوه ی تولید.
  • انواع پارچه و اسامی لاتین آن.
  • انواع پارچه با توجه به قیمت تمام شده‌ی آن.

صنعت نساجی

بر اساس آمارهای جهانی (۲۰۱۵) هر ساله برای هر مفهوم در رشته‌‌های مختلف فنی بیش از ۷۰۰ مقاله معتبر به چاپ می‌رسد. این یعنی اینکه ۷۰۰  مقاله برای انواع بافت پارچه، ۷۰۰  مقاله در خصوص رنگرزی، ۷۰۰ مقاله در خصوص جزء به جزء انواع الیاف و الی آخر. همچنین مطابق آمار جهانی (۲۰۱۵) هر ساله بیش از ۲۰۰ امتیاز برای پیشرفت تکنولوژی در زمینه نساجی صادر شده است. تقاضا دارم جمله آخر را یکبار دیگر مرور کنید. حال این سوال را از خود بپرسید که جایگاه صنعت نساجی ما در این ۲۰۰ امتیاز در کجا قرار دارد؟ در هر بخش از زنجیره ارزش صنعت نساجی که کار می‌کنید سالانه با مقالات بسیار معتبر علمی و امتیازات تکنولوژی فراوانی در حوزه کسب و کار و صنف خود مواجه هستید. پویایی  و تسلط محیطی یعنی اینکه بدانید در خصوص کسب و کار و صنفی که در آن فعالیت می‌کنید چه اتفاقی در حال افتادن است. اینجا است که بحثی تحت عنوان آینده پژوهی مطرح می شود. آینده پژوهی ابزاری است برای تحلیل‌ سناریو‌های آینده و پیش رو و برنامه ریزی برای محتمل‌ترین سناریو، یعنی پیش بینی قول چراغ جادوی تکنولوژی همان چیزی که تحت عنوان اسنپ کاسبی اتحادیه تاکسیرانان و آژانس‌ها را کساد کرد و آنها هرگز به آینده پژوهی فکر نکرده بودند. حال و روز صنعت نساجی در آینده پژوهی هم بهتر از بقیه نیست.

به زودی یکسری کتابچه‌ راهنمای مشخصات و اصطلاحات فنی در خصوص کسب و کار‌های فعال در زنجیره ارزش صنعت نساجی و همچنین آینده پژوهی در صنعت نساجی را خدمت شما بزرگواران تقدیم می کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.