آموزش بازاریابی تخصصی صنفی

15 سال تجربه موفق در حوزه فروش پارچه و پرده

021-44356710
info@sell724.ir

در تعریف ترکیب بازاریابی صنف فروش پارچه خلاق باشیم

در تعریف ترکیب بازاریابی صنف فروش پارچه خلاق باشیم

یک خاطره جالب و واقعی از ترکیب بازاریابی  و  فروش پارچه

از همان روز اول که مغازه فروش پارچه خود را در بازار راه انداختم بر خلاف بسیاری از همکاران خود در صنف فروش انواع پارچه و پارچه پرده ای و فروش کاتینگ و بوک پارچه ننشستم تا مشتری به سراغم بیاید. از کوچه پس کوچه های بازار گرفته تا کل محله های تهران شروع به بازاریابی کردم. در گام دوم چندین بازاریاب و کارشناس فروش را آموزش دادم و به شهرستان ها فرستادم تا بتوانم بیشتر بفروشم، اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که خودم باید اول بازار شهرستان ها را تجربه کنم و مشتریان خوب را شناسایی کنم و بر روی آنها متمرکز شوم برای همین با خودروی شخصی خود سفر مارکوپلویی خود به سرتاسر ایران از شهرهای بزرگ گرفته تا شهرستانهای کوچک را شروع کردم و اکنون بانک اطلاعاتی بی نظیری از مشتریانم در سرتاسر ایران دارم که برگ برنده ای است برای فروش محصولاتمان در برند سیلک رود.

 سومین گام بازاریابی ، باز تعریفی از ترکیب بازاریابی در صنف فروش پارچه است.

 در مقاله اول تعریف خلاقانه بازار فروش پارچه گفتیم که به سوال “چرا” پاسخ می دهیم. در مقاله دوم تعریف خلاقانه محصول به سوال “چه چیزی را” پاسخ گفتیم.

 سومین گام در بازاریابی عمودی تعریف ترکیب بازاریابی است. در این گام به سوال  “ چگونگی فروش”  پاسخ می دهیم.

چگونگی فروش

ترکیب بازاریابی یا آمیخته‌های بازاریابی عواملی هستند که به اصطلاح 4P شناخته می شوند. این عوامل یا مولفه ها شامل:  محصول ( Product)، قیمت (Price)، نحوه توزیع ( Place) و ترفیع (Promotion) هستند. هرچند تعداد این p ها اکنون با رویکردها و دیدگاه‌های جدید تا 8p هم افزایش یافته است. و عواملی نظیر فرایند (Process)، اشخاص (People)، شواهد فیزیکی(Physical evidence) و بهره وری و کیفیت (Productivity and quality) به آن اضافه شده است.

در خصوص محصول با توجه به اهمیت و جایگاه این مولفه در بخش دوم بازاریابی عمودی صحبت کردیم و همچنین گفتیم که کیفیت جزء لاینفک محصول است. لذا در این بخش وقتی می گوییم ترکیب بازاریابی سه مولفه اصلی دیگر یعنی توزیع، قیمت و ترفیع مد نظرمان است.

  • تعریف جدیدی از قیمت که چگونگی فروش با قیمت ها جدید و روش‌های قیمت گذاری و روش‌های پرداخت را شامل می شود کمک بزرگی به افزایش فروش پارچه های شما می کند.
  • تعریف جدیدی از روش های توزیع و رساندن محصولات و خدماتتان به دست مشتریان کلید موفقیت فروشگاه پارچه شما است.
  • تعریف جدید از روش‌های ترفیع یا به اصطلاح اقداماتی که به منظور ایجاد ارتباط با مشتری انجام می دهید نظیر تبلیغات، فروش شخصی، روابط عمومی و ... کمک شایانی به یافتن راه های جدید ارتباط با مشتری می شود و این یعنی افزایش فروش پارچه

با تمرکز بر این اجزاء و خلاقیت در تعاریف آنها شما می‌توانید زیرمجموعه‌های جدیدی برای محصولات کنونی خود ایجاد کنید و به واسطه آنها مشتری را ترغیب و تشویق به خرید نمایید.

شما باید با دانش و فنون مربوط به فرمول‌های توزیع، قیمت گذاری و ارتباطی محصولات و صنف خود آشنا باشید تا در فروش پارچه موفق شوید. یکی از ویژگی‌های تمرکز بر اجزاء ترکیب بازاریابی ایجاد خلاقیت‌هایی است که سریعا قابلیت اجرا در بازار را دارند.

با ترکیب های مختلف اجزاء بازاریابی یعنی ترکیب قیمت، توزیع و ترفیع و یا با فرمول‌های جدید می‌توانید متفاوت عمل کنید. برای درک بهتر این موضوع که می گویم باید تعریف جدیدی از قیمت، توزیع و ترفیع برای مشتریان داشته باشید مثال‌هایی را با هم مرور می کنیم.

روش های قیمت گذاری

  • قیمت گذاری

ترکیبی از روش‌های قیمت گذاری بسته به نوع نیاز مخاطب یکی از آن راه‌ها است. قیمت  های نقدی، قیمت ‌های اقساطی و نحوه پرداخت، قیمت های تضمینی، قیمت ها و تخفیف‌های مراجعه مجدد و... بطور مثال شما می توانید قیمت های تهاتری با پارچه ها و پرده‌های قبلی مشتری ایجاد کنید و پرده‌های مشتری را تعویض نمایید.

در برند فروش پارچه سیلک رود ما چندین روش فروش کاتینگ به قیمت های مختلف داریم. به طور مثال ما کاتینگ ها و بوک پارچه ها را یا به صورت نقد به طاقه فروشان و پرده سرا ها می فروشیم و آنها صاحب آن کاتینگ می شوند یا پس از فروش کاتینگ به آنها در صورتی که در ظرف مدت یک ماه میزان مشخصی از پارچه های موجود در کاتینگ را سفارش بدهند قیمت کاتینگ را به آنها به طور کامل تخفیف می دهیم.

  • موقعیت مصرف

تعریف فعلی: مصرف پارچه و پارچه پرده ای برای خانه و منزل خودم

تعریف جدید: پرده یا پارچه پرده ای برای دیگری بخرد هم تخفیف برای خودش و هم کارت تخفیف برای دیگری

  • تخفیف

ارائه تخفیف برای مراجعه دفعات بعدی  یا ارائه تخفیف برای تعویض و ارتقاء پرده ظرف شش ماه آینده

لباس خواب

  • کاربردهای پارچه

به پارچه و کاربردهای آن با نگاه مُد بنگرید، کجاها مد جدید می توان ارائه داد؟ برای چه قسمت هایی از منزل یا دکوراسیون خانه می توان مد جدید ارائه داد؟  بطور مثال مدت‌ ها است که لباس خواب به عنوان مد مطرح شده است.

  • توزیع

فروش پارچه و پارچه پرده  ای با استفاده از روش های جدید توزیع، به طور مثال مراجعه به منزل و محل مشتری بجای اینکه آنها بیایند و شما به بازاریابان  و کارشناسان فروش کمیسیون این کار را پرداخت می کنید. این کار بخصوص برای مشتریان شهرستان بسیار کارساز است.

  • ترفیع

نحوه ارائه و معرفی پارچه و پرده به طور مثال با کاتینگ ، بوک و مدل‌های طراحی شده توسط نرم افزار و عکس ها و آلبوم های پروژه‌های انجام شده  به مشتری مشاوره رایگان بدهید.

  • ارتباطات

نمایشگاه پرده محلی و منطقه ای برگزار کنید. با یک برنامه آموزشی ، تفریحی و تجاری با هماهنگی سرای محله ها ، فرهنگ سراها و کانالهای ارتباطی دیگر ارتباطات جدید بین کسب و کار فروش پارچه و پرده خود و مشتریان نظیر خانم های خانه دار که در محل های فوق الذکر تردد دارند برقرار کنید.

در سل724 شما را با اجزاء و مولفه های زیر مجموعه هر یک از ترکیب‌های بازاریابی آشنا می کنیم. لذا تعریف جدیدی از ترکیب بازاریابی خود داشته باشید و راهبردهای قیمت گذاری ، توزیع و ارتباطی جدید تعریف کنید.

جدول زیر بخش‌هایی از آمیخته بازاریابی که می توانید به آنها فکر کنید و تعاریف جدید ارائه داده و راهکارهای خلاقانه و نوآورانه در آنها به وجود بیاورید را نشان می دهد.

محصول

قیمت

توزیع

ترفیع

کارکرد

لیست قیمت ها

اعضای کانال توزیع

تبلیغات

طراحی

تخفیفات

انگیزه در شبکه توزیع

فروش شخصی

کیفیت

خرید اقساطی

پوشش بازار

روابط عمومی

بسته بندی

 

مکان ها

پیام

برند

 

حمل  و نقل

رسانه

گارانتی

    بودجه

پشتیبانی

     

 

با اتمام این مقاله شما با سه بخش اصلی و کلان بازاریابی عمودی آشنا شدید:

  1. بخش بازار
  2. بخش محصول
  3. بخش (سایر) ترکیب ‌های بازاریابی

کلیه اتفاقات و فرایندهایی که شما در بازاریابی دارید حول این سه بخش می چرخد. خلاقیت و نوآوری در بخشهای 2 و 3 نتیجه سریعتر و کوتاه مدت تری را برایتان به ارمغان می آورد اما از طرف دیگر محصول جدید و بازار جدید برایتان به همراه نمی آورد و به سرعت توسط رقیبانتان کپی می شوید.

اما خلاقیت  و نوآوری در بازار منجر به تولید محصولات و خدمات جدید شده و بازارهای جدید را به روی شما می گشاید و باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود که بسیار دیرتر توسط رقیبان کپی می شود، از طرفی اجرای این بخش بلند مدت تر و هزینه برتر می باشد.  

شما حتی برای بازاریابی در زیر مجموعه های یک صنف نیز بایستی متدها  و روش‌های مختلف بازاریابی را باید مد نظر داشته باشید. به طور مثال بازاریابی انواع پارچه بسیار با هم متفاوت است،‌بازاریابی پارچه پرده ای و پارچه فاستونی با هم فرق می کند.

با مجتبی برقبانی در sell724.ir همراه باشید تا گام‌های مختلف بازاریابی و فروش در صنعت نساجی و به صورت ویژه صنف فروش پارچه را برای شما همراهان گرامی تشریح نمایم.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.