آموزش بازاریابی تخصصی صنفی

15 سال تجربه موفق در حوزه فروش پارچه و پرده

021-44356710
info@sell724.ir

چرخه اکتساب محصولات نساجی

چرخه اکتساب محصولات نساجی

وقتی با بسیاری از فعالان صنعت نساجی صحبت می کنم و می بینم که بسیاری از آنها حتی با واژه های معمول و مهم صنعت نساجی غریبه هستند و شناختی از این صنعت ندارند بعد به دنبال یک معجزه می گردند که فروش‌ خود را در صنف‌شان زیاد کنند واقعا تاسف می خورم. بارها مشاهده کرده ام که مشکل اصلی بسیاری از فعالان صنعت نساجی این است که شناختی از صنعت نساجی ندارند، نمی داند صفر این صنعت کجاست و صد آن کجاست! بسیاری از این دوستان  از زنجیره تامین و چرخه تهیه و تامین مواد اولیه صنعت نساجی تا محصولات نهایی و بازیافت محصولات این صنف هیچ گونه اطلاعی ندارند.

شناخت محیطی، شناخت ادبیات صنعت که صنف ما در آن فعال است، شناخت زنجیره تامین و صفر تا صد یک صنعت که به چرخه اکتساب مشهور است می تواند دیدگاه سیستمی خوبی برای فعالان این صنف بوجود بیاورد. دیدگاهی که به ما کمک می کند تا بتوانیم ارزش ها و قیمت های هر مرحله را تخمین بزنیم تا سرمان کلاه نرود. دیدگاهی که کمک می کند تامین کنندگان بیشتری را شناسایی کنیم و ایده های بیشتری در توسعه کسب و کارمان بدست بیاوریم.

اگر شما بدانید صنفی که در آن کار می کنید مثل فروش پارچه ، پرده دوزی، دوخت لباس، وارد کننده یا عرضه کننده عمده و خرد پارچه، خدمات رویه مبل و الی آخر، ابتدایش کجاست؟ انتهایش کجاست؟ چه خدمات و صنعت‌ها، تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی در این بین هستند دریچه هایی از آگاهی بر روی شما باز می شود که می تواند زمینه ساز موفقیت در کسب و کارتان در صنعت نساجی باشد.

متاسفانه بسیاری از فعالان این صنعت اعم از سنتی کارها به اصطلاح حاجی بازاری‌ها و تحصیل کرد‌ه های صنعت نساجی فکر می کنند که فراگیری اصول بازاریابی و فروش چیزی جدایی از این مباحث است و راه نجاتشان فراگیری تئوری های بازاریابی و فروش است که البته راه خوبی  است اما کافی نیست.

مگر غیر از این است که در تئوری بازاریابی و فروش استراتژی محصول، قیمت گذاری، ترویج و کانالهای توزیع تدریس می شود! چطور بدون آگاهی از چرخه اکتساب محصول قیمت گذاری می کنیم و کانالهای توزیع ما هنوز در همان سطح یادگیری استاد شاگردی باقی مانده است.

تا اینجای کار درد و دلی بود با فعالان صنف نساجی شامل تمام شاخه ‌های این صنف اعم از پارچه، فرش، پرده، پوشاک، ریسندگی و ... که بهترین نوع یادگیری و بکارگیری اصول و تئوری های بازاریابی و فروش صنف شما، یادگیری در عمل است یعنی هر آنچه را که در قالب تئوری فرا می گیرید بایستی عمیق شوید و در صنعت و صنفی که فعالیت می کنید، پیاده سازی نمایید.

لذا بر آن شدم تا به صورت مختصر و مفید شرح حالی از چرخه اکتساب محصولات صنعت نساجی ارائه نمایم و با ارائه این مقاله سایر آموزش‌های خود در حوزه بازاریابی و فروش را در صنعت نساجی با ارائه مثال‌هایی بر روی این چرخه در آینده تقدیم حضور شما مخاطبین عزیز صنعت نساجی کنم.

زنـجیره عرضه تولیدات نساجی و پوشاک ایران از کشاورزی و چاه‌های نفت شروع شده و به خرده فروشی پایان می‌پذیرد. مواد اولیه صنعت نساجی پایه و اساس این صنعت است. این مواد اولیه یا طبیعی هستند مانند پنبه یا پشم یا مواد پتروشیمی هستند. مواد اولیه توسط کارخانه های ریسندگی مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی از مواد اولیه پتروشیمی الیاف مصنوعی ساخته می شود یا پنبه ها و پشم ها طی فرایندی پاک می شوند و وارد کارخانه های ریسندگی می شوند.

نخ‌های آماده شده در کارخانه های ریسندگی برای تهیه پارچه فرایند پارچه بافی را طی می کنند تا تبدیل به پارچه‌هایی کامل شده و به صنایع مربوطه مثل صنعت تولید پوشاک ارسال می شوند. بعداز تهیه محصولات در صنایع مختلف نساجی مثل پوشاک، پرده و ... این محصولات توسط عمده فروش و خرده فروشان به دست مصرف کننده نهایی می رسد. صنایع تکمیلی و ملزومات زیادی در بین چرخه فوق وجود دارد نظیر رنگ ریزی، منسوجات نبافته و کشباف ، چاپ، حمل و نقل، واردات، طراحان مثل طراحان لباس، تجهیزات و ماشین آلات صنعت نساجی و ... .

شکل زیر بصورت کلی این چرخه اکتساب را نشان می دهد.

 از طرف دیگر فرايند عمومي توليد در صنعت نساجی قبل از صنایع خدماتی مثل تولید پرده، لباس و ... را به سه بخش زیر تقسیم می کنند:

  • واحد ريسندگي
  • واحد بافندگي
  • واحد تکميل  

در شکل های زیر جزئیات فرایندهای سه بخش فوق را می توانید ملاحظه کنید:

 
فرايند توليد در واحد ريسندگي


فرايند توليد در واحد بافندگي


فرايند توليد واحدتکميل

نگاه مرکز مطالعات زنجیره ارزش به بخش ‌های مختلف صنعت نساجی خالی از لطف نیست:

صنعت نساجی به عنوان یکی از کهن­ ترین رشته صنعت ها محسوب می شود. مشابه تمامی صنایع جهت تحلیل هر چه بهتر این رشته صنعت، می توان آن را به سه بخش زنجیره تامین، زنجیره تبدیل (تولید) و نهایتا زنجیره فروش تقسیم بندی نمود.

 مهمترین موضوع در زنجیره تامین، مواد اولیه مصرفی در این صنعت است. نهاده های اصلی این صنعت شامل مواد سنتزی و طبیعی جهت تولید الیاف مختلف می باشد. پنبه، پشم و سایر منابع سلولوزی به عنوان مواد اولیه جهت تولید الیاف طبیعی محسوب می شوند و پلی استر و یا پلی اتیلن ترفتالات (PET)، آکریلونیتریل (آکریلیک) و پلی آمید (نایلون ۶ و نایلون ۶-۶ ) نیز از جمله مواد پتروشیمیایی مورد مصرف در رشته صنعت نساجی هستند. در یک نگاه کلی می توان اشاره کرد که الیاف طبیعی ۴۷ درصد و الیاف سنتزی (مصنوعی) نیز ۵۳۳ درصد از سهم نهاده­ های مصرفی در این رشته صنعت در دنیا را بر عهده دارند. پیش بینی می شود که طی سال های آتی این روند به سمت افزایش سهم مصرف الیاف های سنتزی باشد. در بین الیاف مصنوعی نیز، رشد تقاضای پلی استر جهت تولید منسوجات مختلف در قیاس با سایر الیاف مصنوعی بیشتر است.

در بخش زنجیره تبدیل (تولید) می توان صنعت نساجی را به بخش های زیر تقسیم بندی نمود:

۱. تولید الیاف از منابع طبیعی و یا سنتزی

۲. ریسندگی (Spinning)

۳. بافندگی (Weaving)

۴. رنگرزی (Processing/Dying) و چاپ (Printing)

در هر یک از چهار بخش بالا بخشی از عملیات تبدیل نهاده های اولیه به محصول نهایی یعنی پارچه (بافته شده و یا بی بافت) صورت می گیرد. در بخش تولید الیاف، فعالیت اصلی تبدیل منابع ورودی (طبیعی و یا پلیمری) به لیف است، در بخش دوم نیز لیف به کمک فرایندهای مختلف (ذوب ریسی، ترریسی و ریسندگی خشک) به نخ تبدیل می شود. نهایتا نخ تولید شده به کمک تجهیزات مربوطه به پارچه تبدیل و در بخش نهایی نیز عملیات رنگرزی و در صورت نیاز عملیات چاپ بر روی آن اعمال می شود. ۴۶ درصد از تجهیزات مورد استفاده در صنعت نساجی در بخش چهارم یعنی عملیات رنگرزی و چاپ، ۱۳ درصد در بخش بافندگی، ۱۱ درصد در بخش ریسندگی و بقیه نیز در سایر بخش ها به کار گرفته می شوند.

در بخش زنجیره فروش با توجه به این که کالای نهایی و مصرفی چه محصولی باشد، نیاز است تا عملیات تکمیلی مرتبط با آن صورت گیرد تا نهایتا کالای نهایی تولید شده (پوشاک، فرش، سایر کالاهای صنعتی) از طریق فروش مستقیم و یا از طریق فروشگاه ها به دست مصرف­ کنندگان برسد.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است که صنعت نساجی کشور در هر سه بخش فوق از وضعیت مطلوب فاصله دارد! با توجه به این که سهم عمده قیمت تمام شده کالای نهایی مرتبط با مواد اولیه مصرفی است (۷۰ تا ۸۰۰ درصد قیمت نهایی)، لذا نیاز است در بخش زنجیره تامین بنگاه های فعال در این صنعت از یک اطمینان خاطر در قیمت، کمیت و کیفیت مواد اولیه برخوردار باشند که متاسفانه این موضوع با مشکلات زیادی مواجه است. چرا که بخشی از این مواد از خارج از کشور تامین می شوند که همین موضوع سبب شده است که هزینه های تامین را افزایش دهند! از طرف دیگر نبود قواعد سیستمی و پایدار نیز موجب شده است که بنگاه ها در تامین مواد اولیه خود دچار مشکلات زیادی شوند.

سعی من بر این است که تمام آموزش‌ها،‌ تجربه‌ها و خاطرات خود را بر اساس این چرخه اکتساب یا زنجیزه های مختلف صنعت نساجی برای شما مخاطبین صنف نساجی و پارچه ارائه نمایم. آشنایی با مفاهیم این صنعت، چالش‌ها و آسیب‌های این صنعت، مشکلات بازاریابی و فروش در صنعت از جمله مواردی است که شما می توانید با پیگیری مقالات مجتبی برقبانی در سایت Sell724  آنها را بیابید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.